De paden op, de lanen in - Reisverslag uit Monte Verde, Costa Rica van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu De paden op, de lanen in - Reisverslag uit Monte Verde, Costa Rica van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu

De paden op, de lanen in

Door: linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

07 September 2013 | Costa Rica, Monte Verde

Afgelopen nacht gelukkig wat minder wakker geweest en we hebben zelfs "uit mogen slapen" We zijn deze ochtend niet gewekt door brulapen, maar waren wel weer voor de wekker wakker.
Wederom genoten van een heerlijk ontbijtje en daarna weer snel de bus in en op pad. Eerst nog een korte stop bij de pinautomaat en nu lukte het Annemiek gelukkig wel om geld uit het apparaat te krijgen.
Vervolgens stond er een wandeling van ongeveer 2 uur door de nat tropische jungle aan de voet van de vulkaan Arenal op het programma.
Volcán Arenal was een dichtbegroeide heuvel zoals er meer zijn in de omgeving van La Fortuna, totdat in de morgen van 29 juli 1968 de bevolking de aarde voelde schokken en het bos opeens begon te roken en te dampen van de stoom. Gaswolken en roodgloeiend puin en lava werden over het platteland uitgebraakt toen de vulkaan tot uitbarsting kwam. Het dodental wordt geschat op zo'n 80 mensen. Sindsdien is de vulkaan continu actief. Hij heeft een prachtige kegelvorm en tot voor kort was er nog regelmatig een rode stroom lava vanuit de vulaan te aanschouwen. Op dit moment is hij redelijk rustig en blijft het bij wat rookpluimen die uit de inmiddels 2 kraters naar buiten komen. Je mag de vulkaan echter niet beklimmen ivm giftige gassen, gloeiend hete lucht en puin die nog steeds onvoorspelbaar uit de vulkaan naar boven komen.
Mede doordat wij met onze kudde van 24 personen met een behoorlijk grote groep waren hebben we tijdens onze wandeling helaas niet veel dieren gezien. Toch was het wel een schitterende wandeling met onderweg een mooi uitzicht op de vulkaan. De route bestond uit behoorlijk wat trappen met treden die net een halve stap te hoog waren en dit in combinatie met een hoge temperatuur en hoge luchtvochtigheid zorgden er oor dat het voor iedereen letterlijk een tocht door een NAT tropisch woud werd... Iedereen zweette zich het apezuur.
Onderweg hebben we een goudhaas (een soort hele grote cavia) gezien en mieren die heeeeel hard aan het werk waren om blaadjes van A naar B te slepen. Aan het einde van onze tocht kregen we nog een groot vliegend blad te zien. Je hebt er rare beesten bij hier in Costa Rica ;)
Vervolgens zijn we verder op pad gegaan richting MonteVerde. Hemelsbreed ligt dat helemaal niet ver van La Fortuna vandaan, maar omdat er bergen tussen liggen en geen weg, moesten we helemaal om lake Arenal heen. Tijdens deze lange rit over hobbelige bergweggetjes kwamen we wel door zo'n 4 verschillende soorten landschappen waaronder door "klein zwitserland".
Voor de luch zijn we gestopt bij een leuk tentje aan het meer van Arenal met een schitterend uitzicht en gezellig relaxed sfeertje. Omdat Willem wist dat het daar niet zo heel snel gaat, had hij in de bus al opgenomen wat wij wilden eten en dit doorgebeld zodat we niet veel tijd zouden verliezen. We hadden de keuze uit een aantal heerlijke broodjes en vruchtensappen en de buikjes werden weer goed gevuld. Na de lunch ging de weg over de hobbelige bergweggetjes weer verder en Kar werd er wederom behoorlijk misselijk van. Ik had er deze keer gelukkig niet zo heel veel last van, maar vond het wel moeilijk om mijn ogen open te houden aangezien ik toch nog steeds niet helemaal bijgeslapen ben...
Onderweg hebben we nog wel watbeestjes gezien, namelijk een laar gieren die zaten te smikkelen van een stukje roadkill, de chauffeur had een groepje brulapen gespot (ze waren alleen slechter zichtbaar dan degenen die we gister hadden gezien, maar dat kon hij niet weten) en we hebben een toekan gezien. Wat een mooi beest is dat toch.
Voor de verandering begon het maar weer eens te regenen...
Bij aankomst in Monteverde konden we weer even wat boodschapjes doen en heeft Kar een doosje reistabletjes gekocht. Nu maar hopen dat het helpt :$. Vervolgens zijn we doorgereden naar onze volgende acco genaamd Monteverde Country Lodge. Hier hadden we wederom maar een klein uurtje de tijd om onszelf op de kamer te installeren, spullen te pakken en weer op tijd klaar te staan voor de volgende excursie. We zitten hier een heel stuk hoger dan in La Fortuna en daardoor is het een stukje koeler. We wisten echter niet precies hoe de temleratuur en heg weer hier zouden zijn tijdens de geplande nightwalk door het nevelwoud, dus hebben we maar even gewacht met douchen.
De excursie heet een nightwalk, maar aangezien het al om 6 uur donker wordt vetrokken we om half 6 naar het verzamelpunt. Hier werden we in 2 groepen van 10 personen gedeeld en gingen we met ons zaklamp en een erg enthousiaste en grappige gids op pad. Voordat we vetrokken zagen we al een aantal neusberen die erg dichtbij kwamen, zodat we ze goed op de foto konden zetten.
Toen we daarna op pad gingen heeft de gids heel veel verteld over verschillende boom-, plant-, en diersoorten en hebben we de jungle by night goed kunnen ervaren. We hebben veel gezien, waaronder: een stekelvarken hoog in de boom, diverse sprinkanen, krekels en torren, vuurvliegjes, een of andere vogel waarvan ik de naam niet meer weet, vleermuizen, een grote enge spin en wederom veel hardwerkende mieren. Daarnaast hebben we een bijzondere holle boom gezien, hebben we als debielen door het bos gerend op zoek naar een bepaalde uil en hebben we tarantula's uit hun holletje geprobeerd te lokken.
Al met al, was het een erg leuke en spannende ervaring met een hee enthousiastd gids.
Bij terugkomst hebben we met z'n allen wat van de kaart in het hotel gegeten en was ik hoog nodig toe aan een douche... helaas was het echter een lullig pisstraaltje, maar we deden het er maar mee aangezien mn bed me alweer roept.... weltruste!!

• 09 September 2013 - 10:51

Mama:

Wat fijn van jou dat we zo`n goede informatie overal over krijgen geweldig. Wat het eten betreft zit het ook wel snor, klinkt allemaal wel lekker! Maar je mist wel je eigen badkamer denk ik??Geniet lekker verder samen (Karinne) en tot het volgende verslag!