Vroege wake-up call - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu Vroege wake-up call - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu

Vroege wake-up call

Door: linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

06 September 2013 | Costa Rica, Fortuna

Vanacht heb ik helaas niet zo'n al te beste nacht gehad... Ik was erg vaak wakker en we werden ook al erg vroeg gewekt. In Nederland geven we daan meestal hanen de schuld van, maar wij werden vanmorgen rond half 6 wakker van een heel ander geluid wat we niet konden plaatsen. Toen we vanaf het balkon gingen kijken wat het was, zagen we dat andere mensen ook al op zoek waren naar de veroorzakers van dit bijzonder harde geluid. Hierdoor werden we nieuwsgierig en zijn ook in onze pyama's op pad gegaan richting het riviertje dat achter de lodge doorloopt. We hebben ze helaas op dat moment niet gespot, maar het bleken achteraf een paar brulapen te zijn! Nu we toch met camera in de aanslag op pad waren hebben we nog wel een mooie hagedis op de foto gezet. Toen we erachter kwamen dat de rest van onze groep allemaal al aangekleed rondliepen zijn we maar snel terug gegaan naar onze kamer. Daar kwamen we erachter dat Deet toch echt geen overbodig middel is hier in Costa Rica... Na een klein halfuurtje rondstruinen was ik meteen 10 muggebulten rijker...
Nu we toch veel te vroeg wakker waren zijn we op ons gemak gaan ontbijten en toen we daar bijna mee klaar waren ging mn wekker af die ik vergeten was uit te zetten :)
We hebben vervolgens op ons gemak onze spulletjes bij elkaar gezocht voor de excursies van die dag en in het heerlijke zonnetje nog een rondje gelopen over het hotelterrein. We hadden zo'n prachtig onbewolkt uitzicht op de vulkaan Arenal dat we zelfs de rookpluimpjes eruit konden zien komen. Uiteraard hebben we daar ooj nog wat mooiekiekjes van geschoten en werden we om half 8 bij de bus verwacht.
In de ochtend stond er een boottocht in het natuurgebied Caño Negro, gelegen bij het grensplaatsje Los Chiles, gepland. Caño Negro is een wetlandgebied van bijna 10.000 hectare, welke in de regentijd onder water komt te staan door het overstromen van de rivier Rio Frio. Al varende over de Rio Frio hebben we verschillende dieren gespot, zoals: slangenhalsvogels, schildpadden, diverse reigersoorten, jezus christushagedissen (die zo genoemd worden omdat ze over het water kunnen lopen, heeeel grappig gezicht ;)), troepen brulapen (nu wel!), een gapende nachtzwaluw, diverse waterhoensoorten, een wilde eend, een slapende luiaard, diverse leguaen, ijsvogels, verschillende vlinders, gieren, een groene ibis (die erg zeldzaam en bijna uitgestorven schijnt te zijn) en nog allerlei andere volgels waarvan ik de namen vergeten ben...
We hebben tijdens de boottocht ook nog de grens met Nicaragua gepasseert, dus dat land kunnen we ook weer van ons lijstje afstrepen ;)
Hoewel we helaas nog wel wat dieren tijdens de tocht gemist hebben, zoals bijvoorbeeld kaaimannen waar we erg fanatiek naar op zoek zijn geweest, was het een erg mooie tocht en zéker de moeite waard.
De temperatuur en luchtvochtigheid waren inmiddels al wel behoorlijk opgelopen en in het restaurantje waar we gingen eten waa het ook erg klef en benauwd. De lunch smaakte er echter niet minder om en was weer goed verzorgd met rijst, bonen, warme groentjes en een soort dikke frieten van yucca (soort aardappel). Daar kregen we okk nog een lekker fruitsapje en stukken watermeloen bij.
Met de buikjes vol zijn we weer aan de terugreis naar LaFortuna begonnen en onderweg zijn we nog gestopt bij een brug die erom bekend staat dat daar ontzettend veel leguanen zitten. Voorheen werden de leguanen op deze plek veel gestroot voor de consumptie totdat een man ze in bescherming heeft genomen.
Omdat we in het volgende plaatsje enkel de lokale valuta Colon kunnen pinnen en we veel (zoals bijvoorbeeld de excursies) in dollars moeten betalen hebben ook maar meteen nog eens een stop bij de pinsutomaat gemaakt. Helaas gaat het pinnen bij menig een tot nu toe niet altijd even soepel. Gisteren hadden er al 2 problemen omdat ze de blokkade voor buiten Europa waren vergeten om te zetten, vandaag kreeg Annemiek elke keer een melding dat ze niets op kon nemen. Ze kreeg steeds de melding dat er onvoldoende saldo zou zijn waarvan ze zeker wist dat dat niet kon. Na een telefoontje naar de abn bleek dat ze waarschijnlijk aan de limiet van die dag zat en het daarom niet lukte. Nu had ze de dag ervoor wel wat Colon opgenomen, maar ivm hrt tijdverschil viel dat in Nederlandse tijd op dezelfde dag... je moet er maar aan denken natuurlijk! Morgen dus nog maar een keer proberen. Voor het geval dat we afkickverschijnselen zouden gaan krijgen begon het in de tussentijd weer te regenen...
In het half uurtje dat we hadden om onze spullen bij elkaar te zoeken voor de volgende excursie kletterde de regen er behoorlijk uit, maar Willem dacht dat het maar een klein buitje zou zijn.
Ach ja... nat zouden we toch wel worden aangezien we op weg gingen naar de Baldi hotsprings. In dit tropisch aangelegde resort konden we genieten van meer dan 20 verschillende thermaal warmwaterbaden die natuurlijk worden verwarmd door de vulkaar Arenal. Het was een bijzondere en heerlijke ervaring om in je bikini door de regen te lopen van het ene naar het andere warmwaterbad. Er waren zelfs een aantal baden met een bar en in 1 bad kon je sport kijken en in een andere was een soort discobar. Kar en ik hebben in een van de barbaden een heerlijke lokale koffielikuur gedronken en om 7 uur werden we weer opgehaald om vervolgens aan een smaakvol dinerbuffetje in het hotel aan te schuiven. Dit buffet bestond uit een heerlijke pompoensoep, waarna je de keuze had uit spaghetti bolognese, rijst, frietjes, kip, sla, etc. Het geheel werd ook nog afgesloten met een klein toetje en koffie of thee.
De liefhebbers konden eventueel nog met de chauffeur en de gids met de bus meerijden naar het dorp om een voetbalwedstrijd tussen Costa Rica en de USA te gaan kijken in een lokale kroeg. De meeste van ons waren echter zo uitgeteld dat er maar 4 mensen mee zijn gegaan. Kar en ik zaten allebei bij het eten al zo ontzettend in te storten dat wij allebei om half 10 al lekker ons nestje in duiken in de hoop dat we vanacht beter slapen.

• 08 September 2013 - 19:57

Carla:

Klinkt goed allemaal! Maarruh linda en Karianne die niet meegaan naar de kroeg tot het licht aangaat??!

• 09 September 2013 - 10:43

Mama:

Geweldig als ik dit zo allemaal lees, word steeds meer benieuwd naar de foto`s. Kost wel veel energie die reis en als je dan nog geen goede nachtrust krijgt helemaal! Geniet er maar van!!