chill en relax - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu chill en relax - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu

chill en relax

Door: linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

15 September 2013 | Costa Rica, San José

Vanmiddag vertrokken we naar onze tussenstop in San Jose en in de ochtend was het nog mogelijk om een keuze te maken uit een aantal excursies, zoals raften, kayakken in de mangrove of een boottocht door de mangrove. Omdat al deze excursies aardig aan de prijs waren, ik het meeste al wel een keertje had gedaan en we een ochtendje rust ook wel konden gebruiken, hadden wij ervoor gekozen om deze excursies te laten schieten.
We zijn om een uurtje of kwart over 8 / half 9 gaan ontbijten en omdat er alleen wifi bij de receptie en het restaurant was, hadden we onze tablets meegenomen om onze verslagen bij te werken en wat mailtjes te lezen.
Daarna zijn we een klein rondje over het park gaan lopen en hebben we een kijkje genomen bij de eco-trail die op het terrein was aangelegd, om te kijken of we daar nog wat nieuwe beestjes konden ontdekken. Het padje was leuk aangelegd, maar heeeel erg klein. We hebben een paar vogeltjes en een vliegende tak gezien en dat was het dan weer wel. Toch vonden we dat ook niet heel erg aangezien het zó ontzettend warm was dat het zwembad ons ook al riep. We hebben een beetje rondgedobberd en heel eventjes in de zon gelegen. Het was alleen zo warm dat t bijna niet uit te houden was in de zon. Willem vertelde later nog dat deze plaats samen met Monteverde eigenlijk de natste plaatsen van de reis zouden moeten zijn, maar met ons als groep bleek dat toch anders. In Manuel Antonio hebben we zelfs amper regen gezien!
Op onze volgende bestemming, Tortuguero, , valt gemiddeld 6 meter regen per jaar. Nu zou het daar de droge periode moeten zijn, maar met ons als groep weet je het maar nooit... ik ben dus benieuwd!
Op een gegeven moment zijn we ons op oms gemak gaan douchen en onze koffer een beetje geprobeerd logisch in te pakken voor de laatste dagen van onze reis. Naar Totuguero mogen we maar beperkte bagage meenemen en omdat wij hier beide geen aparte tas voor bij hebben, zal het in onze dagrugzakken moeten... dat wordt dus nog ff puzzelen :$
Toen de koffers gepakt waren zijn we wat gaan lunchen aan de overkant van de acco bij het vliegtuig. We hadden hier den prachtig uitzicht over zee en werden als bonus nog getrakteerd op een showtje van een walvis die een aantal keer uit het water omhoog sprong en met zn flippers uit t water zwaaide. Dit blijft een prachtig gezicht.
Om half 2 moesten we de bus weer in, op weg naar San Jose. We hadden een rit van ongeveer 3 uur voor de boeg en halverwege zouden we nog even stoppen om dollars te pinnen en ook nog bij een bazaar om souvenirs te kopen. De pinautomaat was echter leeg... Waarschijnlijk komt dat doordat het vandaag een feestdag is, namelijk onafhankelijkheidsdag, en alle Costaricanen hiervoor geld zijn gaan halen. We zouden het in San Jose nog een keer proberen en zijn doorgereden naar de souvenirs. Ik zag hier zelf niet echt iets tussen zitten en heb dus maar niks gekocht.
Carlos was vandaag voor de laatste dag onze chauffeur. Het is dan de bedoeling dat je hem dan een fooi geeft, maar iedereen bleef eigenlijk afwachten tot iemand hier het initiatief voor nam om het centraal te regelen. Rina en Ellen hadden al wel een envelopje, dus toen heb ik maar door de bus geroepen dat er een envelopje rondkomt en dat iedereen daar in moest stoppen, wat ze dachten dat goed was en uiteindelijk was ik de gelukkige om het hem te overhandigen.
Verder op weg naar San Jose hadden we hier en daar wat kleine opstoppinkjes ivm werkzaamheden en doordat het regenachtig was, leek het al erg vroeg te schemeren. Dat is toch wel iets heel raars, want daardoor raak je heel je besef van tijd kwijt.
In San Jose zijn we bij nog een pinautomaat gestopt, maar ook hier geen dollars... Degenen diecnog dollars nodig hadden moesten het dan voor het eten zelf nog maar bij een paar automaten gaan proberen en anders maar gewoon Colones pinnen aangezien dit de laatste mogelijkheid was.
In het hotel hebben we zo goed en zo kwaad als het ging hetgeen we mee willen nemen naar Tortuguero, over te pakken naar onze rugzakken en om 7 uur had Willem alweer een tafel voor ons gereserveer in een restaurantje in de buurt. Kar en ik hebben inmiddels allebei behoorlijk wat problemen met onze maag en darmen en hadden bedacht het dan maar bij een soepje te houden vanavond... We konden kiezen uit een vlees en groenten soep, een visbouillon of een romige vissoep. De vissoep leek ons geen goed idee, dus gingen we voor de eerste optie, wat als een goede keuze klonk. De soep viel ons echter niet bepaald in de smaak. Het was een soort bouillon met grote stukken lebbervlees, halve aardappels, een compleet stuk maiskolf, een halvewinterpeen in 1 stuk en nog een paar grote brokken groenten die ik niet kende... dit alles geserveerc met een schaaltje droge rijst. Niet bepaald een soepje dat je in gedachten hebt wanneer je last hebt van je maag/darmen. We hebben de bouillon voor zo ver mogelijk eruit gelepeld en de rest weer aan de beste man mee terug gegeven...
Na het eten zijn we maar een beetje op tijd afgetaaid om te gaan slapen, in de hoop dat t morgen stukken beter gaat.
We mogen iig alweer vroeg uit de veren. Om kwart voor 7 vertrekt de bus en we ontbijten ergens onderweg.
Op de volgende verslagen zullen jullie helaas even moeten wachten, aangezien de tablet niet bepaald de hoogste prioriteit heeft bij de beperkte bagage die we mee mogen nemen, dus... tot snel! ;)

• 16 September 2013 - 21:58

Mama.:

Hoi dames, heerlijk zo`n dag chillen maar ik proef `n beetje dat het onderhand genoeg geweest is, of heb ik het erg mis!!! Gewoon weer hollandse pot voor die magen en darmen:-) Nog `n paar dagen en ik zal ook weer wel blij zij jullie te zien, dus geniet er nog maar van en ik hoop voor jullie dat jullie ingewanden weer tot rust komen! Liefs mama X.