Happy birthday deel 2 - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu Happy birthday deel 2 - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu

Happy birthday deel 2

Door: lindanuiten

Blijf op de hoogte en volg Linda

25 September 2011 | Zuid-Afrika, Knysna

25 september (zondag)

Vandaag was het de verjaardag van Richard. Bij het ontbijt hebben we dan ook voor hem gezongen en Madelon had de balonnen die we voor hem gekocht hadden opgeblazen.
Na het ontbijt zijn we op pad gegaan voor wederom een lange rit.
In de ochtend hadden we eerst een tussenstop in de plaats Graaff-Reinet. Het is genoemd naar de gouverneur van de Kaap, Van Der Graaff, en zijn vrouw Reinet en ligt in een bocht van de Sundays River. Veel van de mooie huizen uit vroegere perioden vallen onder monumentenzorg. We zijn eerst gestopt bij een museum in de vroegere bibliotheek. Hier waren fossielen uit de Karoo te zien en een prachtige verzameling kledingstukken uit omstreeks 1800. Vervolgens zijn we naar het Reinet House gegaan dat een van de mooiste voorbeelden is van Kaaps-Hollandse architectuur. De omstreeks 1812 gebouwde pastorie is thans een cultuurhistorisch museum, waarin een indrukwekkende verzameling meubelen uit de 18e en 19e eeuw is ondergebracht. We hadden voor beide museums slechts een uur de tijd en hebben hierdoor in het Reinet House niet alles kunnen zien, hoewel dit een veel interessanter museum was. We hebben Raymond dan ook geadviseerd om een volgende keer eerst het Reinet House te bezoeken en als er tijd over is, het andere museum.
Van al het rijden over stoffige weggetjes waren de ramen van Molly zo vies geworden dat je er bijna niet meer doorheen kon kijken. We hadden dan ook bedacht om ze bij de volgende stop even te wassen. Dit was nog lastiger dan gedacht omdat het best grote ramen zijn en we ook niet echt goed materiaal hadden. Ze zijn niet streeploos schoon, maar we kunnen weer buiten kijken.
Omdat we meestal best laat lunchen hadden de meesten bij deze stop ook een ijsje gegeten, maar een half uur later stopten we alweer voor onze roadside lunch. Raymond wist niet zeker wanneer we een volgende gelegenheid hadden om te stoppen, dus vandaar.
onderweg zijn we gestopt in het plaatsje Willowmore voor een toiletstop. Richard en Madelon wilden wat drankjes kopen voor de verjaardag van Richard vanavond, maar de drankwinkel tegenover de benzinepomp waar we gestopt waren mocht op zondag geen drank verkopen. Op straat liep een ventje dat wel een plaats wist waar ze onofficieel wat drank konden kopen en Raymond vertrouwde het wel dus liet hem instappen om ons naar de juiste plaats te brengen. We zijn toen naar de rand van een township gereden om in een lokale kroeg wat drank te kopen. Wij waren daar net zo'n grote attractie voor hen als zij voor ons. Iedereen kwam naar buiten en wilde met Richard op de foto. Ze hadden alleen geen kleine flesjes bier meer, maar alleen bier in flessen van 750 ml.
Na deze ervaring zijn we via de Potjiesberg Pass en de Outeniqua Pass richting de plaats George gereden. Op een mooi uitkijkpunt zijn we nog even gestopt voor wat foto's en wilden we nog een groepsfoto maken. De 2 Fransen wilden er alleen niet bij op, geen idee waarom niet. De rest ging wel allemaal mee op de foto en iedereen had z'n camera aan Raymond gegeven om de foto te maken. Hij leek wel van de paparazzi zoveel camera's hingen er om z'n nek!
Na een korte toiletstop in George zijn we doorgereden naar de Knysna Lodge. Toen we hier aankwamen werd het duidelijk dag je hier geen eigen consumpties mocht gebruiken en dat we dus eigenlijk een beetje voor niets op avontuur waren geweest voor drank, maar Raymond zou wel iets regelen.
Toen we naar de kamers gingen bleek dat Barry en ik een dubbelbed hadden. Nu vind ik dat op zich niet zo erg, maar gedurende de reis is wel duidelijk geworden dat dit in veel accommodaties in Zuid-Afrika niet bepaald gebruikelijk is. Toen bij het diner bleek dat Alex en David 2 losse bedden hadden, hebben we dan ook aangeboden om van kamer te ruilen. Wat betreft badkamer gingen we er dan ook wel op achteruit, maar ivm watertekort in deze plaats mochten we van het bad toch geen gebruik maken, dus vonden we het niet zo erg.
Net als voor Alex had Raymond nu voor Richard ook weer een verjaardagstaart geregeld als dessert en we hadden ook weer voor een kaart gezorgd. Omdat Richard bang is voor slangen had Raymond een paar snoepslangetjes geregeld als grapje voor op de taart, dat was echt heel erg grappig.
Omdat er in deze lodge niet echt een gezellige bar is, zou Raymond ons mee uit nemen voor de verjaardag van Richard. Bijna iedereen ging mee, behalve Jef, Jacky, Gary en Liz.
Na een hele snelle douche gingen we op pad. Ik vroeg me nog af of er wel iets te beleven zou zijn op zondag en in het barretje waar we heen gingen was het ook totaal niet druk. In eerste instantie hadden we wat tafeltjes bij elkaar geschoven en hebben we op ons gemak een drankje gedronken. Na de eerste 3 flesjes cider die er besteld waren bleken de kleine flesjes alweer op te zijn en hadden ze alleen nog 660 ml flessen. We zijn toen per 2 personen hier maar mee verder gegaan. Van de paar gasten die het kroegje telde was er 1 man die al aardig wat gedronken had en allemaal tegen ons bezig was dat we moesten komen dansen. Hier zaten we natuurlijk niet echt op te wachten, maar hij bleef maar terugkomen. Uiteindelijk had Raymond aan de barman gevraagd of hij die man kon vragen om ons met rust te laten, maar de barman had vervolgens aan die man gevraagd om af te rekenen en te vertrekken. Hier reageerde de man niet echt positief op en werd enigszins agressief richting Raymond. Die bleef gelukkig erg rustig en de barman probeerde de boel te sussen waarna een vrouw die de man kende hem uiteindelijk mee buiten werkte. Toen de rust weer een beetje was wedergekeerd, zijn we uiteindelijk alsnog gaan dansen en hebben we veel gelachen. Alle sportmoves zijn weer uit de kast gekomen en op een gegeven moment was er een ware wilde-dieren-moves-dance-battle aan de gang, waarbij bleek dat er een verschil is tussen Europese olifanten en Afrikaanse.  Toen Bohemian Rhapsody van Queen werd ingezet heeft Barry ook zijn imitatie van Animal in de muppet versie nog laten horen waardoor iedereen in een deuk lag.
Op een bepaald moment wilden er een aantal mensen terug naar de lodge en omdat Raymond het een beter idee vond als we allemaal samen zouden lopen zijn we met z'n allen rond 00.00 uur teruggelopen. Iedereen was behoorlijk melig en we hebben nog wat moppen lopen tappen. Toen Raymond moppen in het Afrikaans ging vertellen kwamen we helemaal niet meer bij en was het maar goed dat we inmiddels weer bij de lodge aan waren gekomen.