Levende grasmaaier - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu Levende grasmaaier - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu

Levende grasmaaier

Door: lindanuiten

Blijf op de hoogte en volg Linda

24 September 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

24 september (zaterdag)

Vandaag hadden we een relaxt dagje. Het ontbijt stond om half 9 negen op ons te wachten en was wederom heerlijk.
Na het ontbijt stond er een wandeling van ongeveer 2 à 3 uur op het programma. Omdat het hier een semi-woestijn landschap is, werd het gisterenavond onwijs koud. Zo koud dat zelfs Barry z'n winterjas aan heeft gehad om van het hoofdgebouw naar onze cottage te lopen. Vanmorgen was iedereen dan ook best wel warm gekleed, maar het werd al  vrij snel aangenaam warm.
De boerderij waar we overnachten is een voormalige schapenboerderij die Drifters heeft opgekocht. Ivm overbegrazing van het gebied hebben ze alle schapen op het terrein verwijderd en er verschillende andere dieren op teruggeplaatst zoals oa springbokken, bontebokken, struisvogels en een paar zebra's. Onderweg hebben we bijna al deze dieren wel gezien, maar omdat ze niet gewend zijn aan mensen konden we niet echt heel dichtbij komen of ze gingen er alweer voorbij. Het was dan ook niet makkelijk om hier goede foto's van te maken, maar we hebben ons best gedaan. Verder hebben we gewoon heerlijk van de omgeving genoten die een stuk groener is dan ik had verwacht. Het gebied geeft veel te maken met erosie van de grond en zodra er dan regen valt spoelt de bodem gewoon letterlijk weg. Hierdoor krijg je diep uitgesleten gleuven die je zo op het eerste gezicht niet ziet als je over de grote vlakte kijkt.
Rond een uur of 12 waren we weer terug en konden we heel even ons eigen ding doen totdat de lunch rond 1 uur klaar zou staan.
Na de lunch waren wij weer aan de beurt voor de afwas. In de keuken zagen we een katapult hangen en die wilden we na de afwas wel even uitproberen. Raymond had een paar blikjes op een baksteen gezet en ging het als eerste proberen. Bij het 2e steentje dat hij wilde schieten, schoot de stiek los en sloeg hem op z'n kin, met een vervelend wondje tot gevolg. Barry heeft de katapult vervolgens gerepareerd en zijn we ook nog even aan het schieten geweest. Uiteindelijk hebben we allebei een keer een blikje geraakt.  De rest van de middag hadden we vrij te besteden. Hoewel de wind nog wel erg fris is, maakt de zon de temperatuur toch aangenaam en zijn we lekker in het gras gaan liggen om een boekje te lezen of een beetje te suffen. Op een gegeven moment kroop er nog een levende grasmaaier in de vorm van een grote schildpad voorbij. Echt heel erg grappig!
Toen het weer te koud begon te worden in de wind zijn we ons op ons gemakkie gaan douchen en kwamen er achter dat we met de wandeling in de ochtend allemaal ontzettend verbrand waren.
Vanavond moest de kookploeg wel koken samen met Raymond. Op het menu stond een lamsstoofpot met rijst. De smaak was op zich prima, maar het vlees dat Raymond vanuit het hoofdkantoor mee had gekregen was minder lekker. Er zat nog heel veel bot, spieren en lebber aan helaas. Het toetje daarentegen was wel lekker. Met de afwas hadden wij geluk, want we hoefden alleen maar af te ruimen en het personeel deed de rest.
Daarna hebben we ons weer in de bar genesteld en deze keer hebben we het maar gewoon bij een pilsje en een cider gehouden. De beheerder van deze acco gaat zelf binnenkort voor 3 weken op vakantie en dan neemt de trainee die de laatste 3 maanden op de boerderij heeft doorgebracht de leiding tijdelijk over. Dit was wel een beetje een popie-jopie, maar hij was een goede DJ. Het was maar een iPod aangesloten op een paar boxen, maar het was wel de eerste locatie waar we muziek in de bar hadden. Omdat Raymond morgen weer moet rijden dronk hij vandaag geen alcohol. Hij nam daarom eerst een breakfast punch en kreeg vervolgens een alcoholvrije shooter met de naam: the fucking chinaman. Deze shooter bestond uit citroensap met een klein beetje grenadine en heet zo omdat je gezicht zo samentrekt dat je vanzelf wel fuck! roept.
Het was weer een gezellige avond en toen moesten we weer de kou in op weg naar onze cottage.

P.s: de verhalen van gisteren en vandaag moeten we nog uitwerken, dus volgen weer zsm!
Maar voorlopig is dit genoeg leesvoer lijkt me.

• 27 September 2011 - 16:22

Marcel:

Ha barry en lin. Leuk om allemaal te lezen hoe het daar is, zover van hier vandaan. Nog een paar fijne dagen toegewenst en tot snel!!!

• 27 September 2011 - 18:16

Karianne:

Wauw Lin en Bar, wat een ervaringen! echt zo stoer!!!! kan niet wachten op de verhalen en foto's en zo!!!

• 27 September 2011 - 19:16

Carla:

Zucht, wat een reis, maar gelukkig nog maar 5 nachtjes slapen en dan zijn jullie weer thuis

• 27 September 2011 - 21:57

Tante Gerda :

Hallo Barry..... en Linda......
    Met veel bewondering jullie Reis-
    verslagen gelezen.Wat zijn er veel
    spannende momenten bij,en wat zullen jullie UITGERUST thuis komen!!!!
    We zien verder uit naar de Foto"s.
    Geniet nog ven de Laatste vakantie
    Dagen ....... Bai-Bai
    Tante Gerda en Tante Lenie....

• 28 September 2011 - 05:46

Anita En Cees:

Hoi Linda en Barry,

Geweldig, wat een belevenis voor jullie.
    Erg leuk om jullie reis verslagen te lezen. Geniet nog van de laatste dagen.

Groetjes,
    Cees en Anita

• 29 September 2011 - 18:56

Marco Van Gelder:

Hey vakantieganger(s). Klinkt allemaal goed daar. Jullie vermaken je wel. Geniet ervan. Grt. Marco