Happy birthday - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu Happy birthday - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu

Happy birthday

Door: lindanuiten

Blijf op de hoogte en volg Linda

19 September 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

19 september (maandag)

Deze nacht hebben Barry en ik allebei een stuk slechter geslapen dan de vorige nacht. We waren dan ook eerder wakker dan nodig, net als bijna iedereen. Het is eigenlijk best zonde, want de locatie is wel leuk, maar de bedden zijn gewoon verschrikkelijk.
Na het ontbijt gingen we weer op weg. Onze eerste bestemming was de zulu-school die door Drifters wordt gesteund. We werden door het schoolhoofd ontvangen en vervolgens in een klaslokaal weggezet waar een grote groep kinderen voor ons ging zingen. Ik voelde me wel een beetje een uber-toerist, maar het was werkelijk prachtig.
Er was ons gisteren gevraagd om wat cadeautjes te kopen voor de kinderen en iedereen dacht dat we naar een basisschool gingen, maar het bleek een high school voor kinderen tussen 12 en 18 jaar oud te zijn. We waren dus bang dat onze snoepjes en ballonnen niet echt in goede aarde zouden vallen, maar niets bleek minder waar. Het was niet normaal wat een chaos er uitbrak toen de cadeautjes te voorschijn kwamen. Het schoolhoofd wilde erg gecontroleerd onze snoepjes uitdelen op het moment dat de kinderen het lokaal uit gingen. Wij wilden ondertussen de ballonnen uitdelen, maar na de eerst 3 ballonnen werd het zakje letterlijk uit m'n handen getrokken en zijn een aantal kinderen er met het zakje vandoor gegaan.
Ondertussen was het wat gaan regenen en was het ook vrij koud geworden toen het schoolhoofd ons meenam naar een sangoma (waarzegster / gebedsgenezeres)
Iedereen moest z'n schoenen uitdoen en de vrouwen moesten links gaan zitten en de mannen rechts. De sangoma had een berg schelpen en wat andere dingen voor zich op een berg liggen, mompelde wat en gooide de berg door elkaar. Vervolgens kon je vragen stellen over de toekomst en ging zij daar antwoord op geven. Het was best bijzonder, maar het is wel iets waar je in moet geloven.
Toen we de deur weer uit stapten stonden er een paar kleine kindjes uit het dorpje op een rijtje en gingen ook een liedje voor ons zingen. Dit was echt super schattig, maar op een gegeven moment gingen de handjes open en kwamen we er allemaal achter dat we niets meer uit te delen hadden omdat we alles bij de school al weg hadden gegeven. Dat was wel echt heel sneu...
Vervolgens gingen we weer verder op weg naar de kust. Gisteren was het nog 34 graden en nu we naar het strand gingen was het nat en koud. Dat was wel jammer.
Toen we aankwamen was iedereen lyrisch om een heerlijk bed met beddengoed te zien en een heerlijk schone douche. We konden de spullen verzamelen die we gewassen wilden hebben en er stond een heerlijke lunch voor ons klaar. Omdat de beheerder van deze accommodatie niemand in z'n keuken wil hebben hadden we geen taken vandaag, heerlijk! Vakantie!
Na de lunch hebben we de postkaartjes die we een paar dagen geleden hadden gekocht geschreven en zijn we samen met Maike en Petra een stukje gaan lopen op zoek naar het postkantoor. Aan het einde van de straat vonden we wat winkeltjes en daar was ook het postkantoor, echter was deze gesloten... Morgen om 8 uur zou het weer open zijn, dus vragen we Raymond maar of hij er dan even snel wil stoppen. Op de terugweg naar ons hotel kwamen we David en Alex tegen op het strand en David was aan het twijfelen of hij de warme Indische oceaan in zou gaan. Uiteindelijk is hij er helemaal in geweest en de rest is er alleen met onze voeten in geweest. Het begon alleen vloed te worden dus soms kwam het water wat hoger dan we dachten en hadden we alsnog een natte broek.
Terug in het hotel hebben lekker even rustig aan gedaan, op ons gemak de email van de laatste paar dagen gecheckt en lekker uitgebreid gedoucht.
Als diner hadden we vanavond een lekkere visbraai van snoek. Ik had nog nooit snoek gegeten, maar het smaakte prima! Alex was vandaag jarig en werd 27 jaar. We hebben dan ook gezongen en lekker taart gegeten als toetje. Barry en ik hadden een verjaardagskaart gekocht en iedereen er stiekem iets op laten schrijven als aandenken aan deze verjaardag. Alex en David hadden zelf wat lekkere drankjes gehaald, dus hebben we gezellig een klein feestje gebouwd en een nieuw record behaald, het was zeker wel half 12 toen we naar bed gingen!

• 27 September 2011 - 18:54

Carla:

woeha nieuwe reisverslagen!

• 29 September 2011 - 17:30

Nicole:

En wat zei die waarzegger dan over jullie?! Dan kunnen wij bepalen of we er in geloven hahaha!