Vanaf de kust de bergen in - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu Vanaf de kust de bergen in - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu

Vanaf de kust de bergen in

Door: lindanuiten

Blijf op de hoogte en volg Linda

20 September 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

20 september (dinsdag)

Vandaag mochten we uitslapen. Het ontbijt was pas om half 9 en rond 9 uur zouden we vertrekken. Iedereen was redelijk op tijd klaar voor het ontbijt en omdat het voor ons klaargemaakt werd moesten we dan ook even wachten. Een aantal bij ons in de groep hadden daar blijkbaar wat moeite mee, want ze begonnen al met opscheppen toen de dames nog bezig waren met het klaarzetten. Beetje asociaal, maarja.
Na een korte stop bij het postkantoor zijn we doorgereden naar Durban. Hier kregen we de ochtend vrij te besteden en Barry en ik zijn met Richard en Madelon naar het uShaka Marine World geweest. We hadden niet veel tijd (eigenlijk veel te weinig) maar we hebben in sneltreinvaart toch veel gezien. Het park bezit het grootste aquarium van Zuid-Afrika. Het aquarium is gebouwd in het ruim van een oud vrachtschip. Er is een Nemo-bassin en de grootste haaienpopulatie van het hele zuidelijke halfrond. Omdat we maar zo weinig tijd hadden hebben we zowel de zeehondenshow als de dolfijnenact maar half gezien. De pinguïns hebben we helemaal niet gezien, maar als het goed is gaan we die nog in real life zien, dus dat komt wel goed. We hebben hier helaas niet zo heel veel foto's kunnen maken, omdat de batterijen op een gegeven moment leeg waren en we de nieuwe batterijen in de truck hadden laten liggen... Maar Madelon en Richard zouden er wel een paar aan ons doorsturen als we terug in Nederland zijn.
Voor de lunch moesten we zelf maar een snelle maaltijd halen om in de truck op te eten zodat we snel weer on the road konden naar het volgende adres.
Deze rit duurde uiteindelijk wat langer dan ik dacht en ik was nog zo moe dat ik wel eventjes m'n ogen dicht heb gehad onderweg, maar ik denk dat ik niet echt in slaap gevallen ben.
Onze volgende accommodatie is in de Drakensbergen. Molly kan het niet helemaal halen tot aan de lodge boven aan de berg, waardoor we het laatste stuk over moesten stappen op een 4x4 truck. De beheerder van deze lodge heet Hannes. Hij woont samen met zijn vrouw Nikki, zoontje Gregory en de 3 honden Kingsley, Oscar en Harry boven bij de lodge om 2 keer per week de gasten van Drifters te ontvangen. Het is echt een geweldige omgeving hier. Leuke huisjes en een geweldig uitzicht.
De komende 2 dagen hoeven we wederom geen taken te doen. Het diner dat ons werd voorgeschoteld was echt heerlijk! Het was een aardappel-prei soep met vers gebakken brood. Gevolgd door varkens- en kippenvlees met sla, gebakken aardappeltjes en squash.
Het enige waar je in deze lodge rekening mee moet houden is dat er geen elektriciteit is en de stroom die er is, opgespaarde zonne-energie is. De centrale ruimte was dan ook haast volledig verlicht met kaarsen en een gezellig groot haardvuur in het midden van de ruimte. Dat haardvuur hebben ze hier ook wel nodig aangezien de temperatuur zomaar terug kan lopen tot net boven nul.
Na het eten hebben we het dan ook nog lekker gezellig gemaakt rond het haardvuur en heeft Raymond ons op verzoek nog wat meer verteld over de geschiedenis van Zuid-Afrika. Hij heeft ook wat interessante drankjes bij ons geïntroduceerd zoals de springbokkie (met bijbehorend dansje) en de volture droppings (ofwel gieren uitwerpselen). De springbokkie smaakt heerlijk en het andere drankje heeft hij laten zien en gaan we morgen proberen! Nu gaan we eerst heerlijk slapen op een lekker zacht matras. Truste!

• 27 September 2011 - 18:15

Karianne: