Sloesloewie - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu Sloesloewie - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu

Sloesloewie

Door: lindanuiten

Blijf op de hoogte en volg Linda

18 September 2011 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

18 september (zondag)

De eerste paar dagen was ik al bang dat ik mijn thermosetje voor niets had meegenomen en dat ik meer zomerkleding mee had moeten nemen. Het was gisteren echter zo veel afgekoeld dat ik voor de zekerheid mn thermoshirt als pyjama had aangedaan en daar was ik vanmorgen wel blij mee. Veel mensen hebben het erg koud gehad vannacht en daar had ik gelukkig geen last van. Het harde bed kon ik ook nog wel handelen, maar het ontbreken van een goed kussen heeft mij wel een beetje wakker gehouden. Barry heeft ook wel redelijk geslapen maar heeft vooral een hekel aan het hutje omdat hij al 6 keer z'n hoofd heeft gestoten aan het kozijn van de deur. (hihi)
Toen de humeuren weer een beetje waren rechtgetrokken stond er vanmorgen eerst een wandelingetje van 6 km op het programma door het gebied False Bay in het St. Lucia Wetland Park. Dit park is tot werelderfgoed uitgeroepen door de Unesco en is een verzamelnaam voor een stelsel van kleine reservaten.  Het gebied waar wij doorheen liepen heet False Bay, omdat de voortrekkers in hun tijd dachten dat ze een baai van de oceaan bereikt hadden, maar dat bleek het niet te zijn. De baai heeft de vorm van een H en is overal maximaal 1 meter diep. Je zou er dus doorheen kunnen lopen, maar verstandig is dit niet, aangezien er naar schatting 800 nijlpaarden (grootste populatie van Zuid-Afrika) en een niet minder indrukwekkend aantal Nijlkrokodillen leeft.
Tijdens onze wandeling heeft Raymond ons het een en ander verteld over verschillende bomen en insecten zoals de little 5. Dit zijn kleine diertjes die allemaal een dier van de big 5 in hun naam hebben.
Het laatste stuk van de wandeling leek het wel of we aan het wadlopen waren. Het strandje van de baai was erg modderig waardoor het profiel van je schoenen helemaal vol kwam te zitten en je steeds weggleed. Inmiddels was het ook behoorlijk warm geworden (34 graden),  maar omdat ik me niet ingesmeerd had heb ik mijn shirt met lange mouwen maar aangehouden om niet te verbranden.
We hadden gehoopt om bij terugkomst in het kamp nog wat tijd te hebben voor het zwembad, maar helaas hadden we hier niet genoeg tijd voor en hebben we het maar bij pootjebaden gehouden. Voor lunch had Raymond gisteren al een pasta salade gemaakt, maar de onderhoudsman dacht dat dit voor hem was en had alles meegenomen en moesten wij dus maar wat improviseren. Het is wel gebruikelijk dat het personeel in dit soort kampen krijgt wat er over is van ons eten, maar deze keer was dat dus niet helemaal de bedoeling... Ach ja, wij hebben uiteindelijk ook goed gegeten en ik hoop dat hij ervan genoten heeft!
Om 2 uur zijn getrokken we richting het Hluhluwe-Imfolozi Game Reserve. Om de naam hebben we de hele dag lol gehad. Je spreekt het namelijk uit als sloesloewie en dit klinkt erg grappig. Het was ongeveer 3 kwartier rijden naar het park en we gingen met open jeeps, dus dat was erg winderig, maar wel leuk. Onderweg zijn we nog even snel bij de spar gestopt om alvast wat cadeautjes te kopen voor ons bezoek aan de zuluschool  morgen. Terwijl de spar in Nederland behoorlijk op z'n retour is, is het in zuid-Afrika helemaal hot!
Het Hluhluwe park hebben wij nog mooier gevonden dan het Kruger Park. De begroeiing is groener en afwisselender en we hebben heel veel dieren van heel dichtbij gezien. We hebben schitterende foto's kunnen maken van olifanten, giraffen, zebra's, witte neushoorns, knobbelzwijnen, nyala's en nog wat verschillende vogels. Helaas hebben we nog zo goed als geen katachtigen gezien en de zwarte neushoorn ontbreekt nog op het lijstje, maar wie weet komt dat nog.
Het Hluhluwe park is het op 1 na oudste wildreservaat van Zuid-Afrika en is het bekendst geworden door de successen die er behaald zijn met het redden van de breedlipneushoorn, die als gevolg van de jacht met uitsterven werd bedreigd. Het fokprogramma was zo'n succes dat ze er ook dieren naar andere parken zijn overgebracht.
Het park sluit normaliter met zonsondergang en moesten we dus eigenlijk om 6 uur het park verlaten hebben, echter hadden we last van overstekend wild en werden we opgehouden door een grote mannetjes olifant die steeds op de weg bleef lopen. Toen de jeep voor ons te dichtbij kwam naar zijn mening gaf hij een waarschuwing en moesten we toch nog even wachten. Vervolgens staken er nog wat zebra's en giraffen de weg over en konden we eindelijk op weg naar het kamp. Inmiddels was het donker en behoorlijk afgekoeld, dus de rit terug was even doorbijten.
Bij terugkomt hebben Barry en ik nog een duik in het zwembad genomen en konden we aanschuiven aan een heerlijk diner, bereid door onze chefkok op vakantie, Richard.
Na een paar drankjes zijn we wederom op tijd teruggegaan naar ons hondenhok voor een tweede nacht op de yoga matjes...
:SMS update:: 25 september 2011 :
Vanuit de middle of nowhere op weg naar de bewoonde wereld. Waarschijnlijk morgen nieuwe verhalen op het net!

• 19 September 2011 - 17:27

Karianne:

wauw, wat een ervaringen Lin en Bar!!! Ik heb ook veel van de dieren gezien, maar ook een aantal niet. Ik ben benieuwd wat je nog allemaal gaat zien en hoop echt dat je ook een luipaard nog gaat zien! Dan is de big 5 compleet!:D:D
    Enjoy! en geniet van je amarula! heb je ook al springbokkie op? ;-)

liefs Karianne

• 20 September 2011 - 11:35

Anne-marieke:

hoi hoi!

echt geweldige verhalen, alsof we er zo toch een beetje bij zijn!
    wacht met smart op jullie volgend avontuur!

dikke x anne-marieke

• 20 September 2011 - 15:51

Ome Hans Tante Joke:

hoi linda en barry het is het lijkt ons geweldig om oog in oog met al de dieren te staan ,nog een fijne vakantie en tot het volgende verslag.
    groetjes

• 20 September 2011 - 18:37

Ome Rein En Tante To:

Hallo Linda en Barry.

Zo ver weg en toch zo dichtbij. Vroeger was alles beter, maar...... het is met de moderne communicatiemiddelen toch wel heel leuk om meteen "boven op het nieuws" te lezen hoe geweldig jullie het naar de zin hebben.

Geniet dus vooral verder van jullie reis door "eens heel wat anders". Tot de volgende keer.

Groetjes uit een wisselvallig Princenhage.

• 20 September 2011 - 21:21

Mama En Papa:

Hoi,Barry en Linda,
    Ik heb wel gelachen met jullie
    Reisverslag.
    Wat geweldig wat jullie allemaal
    meemaken.
    Een hele ervaring Rijker
    Bai,,Bai,, Mama

• 20 September 2011 - 21:33

Tante Gerda T..Lenie:

Wij genieten ieder keer van jullie
    reiverslagen, en volgen jullie via
    de plattegrond van de Atlas.
    Het is geweldig wat jullie allemaal te
    zien krijgen,zowel de grote dieren
    als het natuur schoon.....
    Weer tot het volgende... VERSLAG....
    Lieve Groetjes Tante Gerda
    Tante Lenie.......

• 22 September 2011 - 06:45

Gea:

Geweldig, je kan straks we leen boek schrijven!!

• 22 September 2011 - 18:24

Carla:

nog maar 10 nachtjes slapen en jullie zijn weer thuis, ben dan erg benieuwd naar de fot's bij deze verslagen!

• 25 September 2011 - 18:15

Ome Rein/tante Toos:

Hoi Barry & Linda

Als jullie dit lezen is ons heerlijk warme Nederland alweer is de buurt.

Het kan dan niet meer (goed) fout gaan.

Belangstellend (zeg maar gewoon nieuwsgierig) als we zijn vernemen we wel op de familiedag hoe het er echt aan toe is gegaan. Doei doei

• 25 September 2011 - 18:21

Nicole:

Wanneer krijgen we weer info?!