Gezellige boomhut - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu Gezellige boomhut - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu

Gezellige boomhut

Door: lindanuiten

Blijf op de hoogte en volg Linda

15 September 2011 | Zuid-Afrika, Hazyview

15 september (donderdag)

De gamedrive die we gisteren gedaan hebben was echt heel gaaf! Het was een spannende ervaring om in een open 4x4 jeep door een reservaat te rijden met allerlei wilde dieren. Wij zaten in de jeep bij Max en Petra, Wolfgang en Andrea en Petra, met Joostie als chauffeur. Om de dieren te spotten zat er voor op de jeep ook een parkranger waarvan ik helaas de naam niet meer weet. We mochten niet uit de jeep gaan hangen en ook niet zomaar gaan staan, omdat dan de kans bestaat dat bijvoorbeeld een leeuw je aanvalt en uit de jeep trekt...
Onderweg hebben we een gele neushoornvogel koppel gezien. Zij zijn partners voor het leven en het vrouwtje moet het mannetje erg goed vertrouwen aangezien het nest tijdens het broeden van de eitjes helemaal dicht gemaakt wordt en ze volledig van hem afhankelijk is voor voedsel. Tevens hebben we gezien: een koedoe, diverse steenbokken, impala's, een grijze duiker, parelhoenen en groene meerkatten. Na nog een paar keer impala's gezien te hebben werd het echt spannend, namelijk een groepje van 4 vrijgezelle mannetjes olifanten. Om goede foto's te kunnen maken, mochten we heel even uit de jeep, maar moesten wel uit de wind blijven staan, omdat olifanten heel goed kunnen ruiken en ze eventueel in de aanval zouden kunnen gaan. Bij alle andere dieren maakt het niet uit, maar bij olifanten mochten we geen flitser gebruiken bij de foto's, omdat ze daar agressief van kunnen worden.
In de ochtend heeft er een hele tijd een helikopter rondgevlogen in dit gebied waardoor er nu wat minder dieren te zien zijn helaas. Tevens zijn ze i.v.m. de wind wat alerter op gevaar wat ook niet echt in ons voordeel is, maar we zijn toch al heel tevreden met wat we tot nu toe gezien hebben.
Rond zonsondergang hebben we met de andere groep verzameld voor een drankje. Helaas was het te bewolkt voor een mooie sundowner, maar het was wel gezellig om even bij te kletsen over wat we allemaal al gezien hadden. Gary en ik kregen ook onze prijs voor de impala-poep-spuug-wedstrijd en het was een klein flesje van het heerlijke drankje Amarula (soort baileys)
In het Balule park mogen er bij een sighting van een dier niet meer dan 2 auto's tegelijk in het gebied aanwezig zijn. Joostie had ons dan ook op een soort wachtlijst laten zetten voor een plaats waar leeuwen gespot waren. Op een bepaald moment moesten we dus snel terug de jeep in om naar deze plaats toe te gaan. Spannend! We hebben toen in de verte achter een termietenheuvel een leeuw gezien, maar deze was nog niet echt van plan om op pad te gaan, dus hadden we niet echt goed zicht en zijn we verder gaan zoeken. Het zou namelijk een troep van ongeveer 20 dieren moeten zijn en er waren er slechts een stuk of 6 gespot. Soms zetten ze de jeep stil en het zoeklicht uit en dan is het toch best spannend of je niet ineens aangevallen wordt...
Onderweg hebben we nog een stekelvarken gezien. Dit was best speciaal, want Joostie had dit zelf ook al 2 jaar niet meer gezien. Jammer genoeg was ie zo snel weer weg dat we hier geen foto van hebben kunnen maken.
Na een tijdje zagen we een mannetjes leeuw die een maand of 4 geleden een gebroken kaak heeft gehad. Dit was echt geweldig! Hij was vrij ver weg waardoor de foto's niet super scherp zijn, maar.... we hebben m op de foto! De andere jeep in dit niet gelukt.
Als diner hadden we rijst met een stoofpot van aardappel, kippenbouten en groenten, waarna we rond 22.00 uur naar bed zijn gegaan.
Vanmorgen hadden we rond 7 uur ontbijt, zodat we rond half 8 weer on the road konden zijn. Er was afgesproken dat iedereen steeds hetzelfde kluisje zou gebruiken als op de eerste reisdag, echter had niet iedereen dit begrepen en heeft Raymond het nog een keer uitgelegd. Ik heb de rest van de reis dus kluisje nummer 17, helemaal onderaan, bij de deur. Het roulatiesysteem in de bus was gelukkig wel goed begrepen. Je gaat iedere keer een plaats naar voren en daarna begin je aan de andere kant weer achteraan. Op deze manier zit je steeds weer op een andere plaats en komt iedereen een keer aan de beurt op de favoriete plaatsen.
Onderweg naar Hazyview zagen we onze eerste giraffen bij het hek langs de kant van de weg. We waren er alleen zo snel voorbij gereden dat we een stuk terug moesten en toen we bij een poort wilden draaien stond daar een hele kudde buffels. Hier hebben we veel foto's van gemaakt en 1 buffel wilde graag Afrika's Next topmodel worden en kwam helemaal naar de poort toe, zodat we hem goed konden fotograferen. Waarschijnlijk was ie enigszins tam, want we konden m zelfs aaien (vanachter het hek) Toen we vervolgens verder reden bleef ie een tijdje met ons meelopen langs het hek, zo schattig.
Onderweg hadden we een korte stop in Hoedspruit om wat boodschappen te doen en zodat Raymond naar het politiebureau kon voor zijn boete. Het was echter niet gelukt om er onderuit te komen, dus zal hij toch gewoon moeten betalen.
Langs de weg zijn er behoorlijk veel zwartgeblakerde plekken. Dit is gedeeltelijk expres gedaan om de bodem vruchtbaar te houden, maar er zijn recentelijk ook en aantal grote branden geweest die niet gepland waren.
Begin van de middag kwamen we aan in onze acco in Hazyview. Dit lijkt op een soort grote blokhut in een subtropisch aandoend woud. We moesten er wel op letten dat we de hekjes steeds dicht deden,  zodat Napoleon het bosvarken niet binnen kon komen.
Nadat we de spullen in onze kamer hadden gezet moesten we meteen aan de slag met het snijden van de sla en komkommer enzo voor de sandwiches.
Na de lunch hebben we een korte boswandeling gemaakt langs de Sabie rivier. Helaas hebben we deze keer geen nijlpaarden of krokodillen gezien, hoewel we hier wel voor gewaarschuwd waren. Na de wandeling hebben we gezellig een drankje gedaan in het barretje. Je kan pakken wat je wil en streept dit vervolgens aan op de lijst en rekent hetgeen je gedronken hebt af op het moment dat je vertrekt. Easy as that!
Na een snelle douche moesten we alweer aan de slag met het diner van vanavond, dat bestond uit: squash met maïspuree en geraspte kaas, rijst en beef stroganoff. Als toetje hadden we bananasplit met ijs en stroop. Na het eten hadden we de prijsuitreiking van de prijsvraag die Gary gestart was: hoe lang werkt Raymond voor Drifters? De antwoorden liepen uiteen van 6 maanden tot 11 jaar. Uiteindelijk had Wolgang met zijn 6 maanden het juiste antwoord en won een blikje bier.
De rest van de avond hadden we een rustig avondje met een drankje en een muziekje van de iPad en is het heeeeel laat geworden.... toch zeker wel kwart voor 11!

• 22 September 2011 - 18:15

Carla:

linda, toch apart dat je een loei van een buffel schattig noemt...
    ik lees met veel plezier jullie reisverhalen, lijkt het toch of ik er een beetje bij ben (veilig achter mijn computer op de bank...)