Luxe tentjes - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu Luxe tentjes - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu

Luxe tentjes

Door: lindanuiten

Blijf op de hoogte en volg Linda

14 September 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

14 september (woensdag) 14.30 uur

Gisteren was de wake-up verrekte vroeg. Raymond stond namelijk al om half 6 op de deur te kloppen, zodat we om 6 uur aan het ontbijt konden zitten, om om half 7 te vertrekken. De laatste persoon van onze groep (maike) was op maandag pas laat aangekomen zodat het totale aantal uiteindelijk op 16 personen uitkomt.
Na het ontbijt hebben we Johannesburg via de N1 richting Pretoria verlaten om vervolgens over de N4 richting Middelburg te rijden. Om te pinnen zijn we even snel gestopt in Belfast om vervolgens via Lydenburg en Robbers Pass door te rijden naar Pilgrim's Rest. Deze plaats ligt in een oud  goudzoekersgebied.  Eind 19e eeuw werd het eerste goud ontdekt waarna in een mum van tijd een nederzetting ontstond waar tot 1972 nog goud werd gewonnen. Inmiddels is het hele dorp tot nationaal monument verklaard. De naam van de bergpas herinnert aan de roofovervallen die destijds plaatsvonden. 2 maal per week werd het goud met een koets van Pelgrim's Rest naar Lydenburg vervoerd en de pas vormde een ideale hinderlaag.
In Pilgrim's Rest hebben we heerlijke pannekoeken geluncht en nog even snel rondgekeken. Helaas hadden we wat weinig tijd, want Raymond wilde weer snel on the road.
De volgende bestemming waren de Bourke's Luck Potholes. Waar de Treur River en de Blyde River samenkomen, heeft de eroderende kracht van slijtmateriaal als zand en kiezelstenen fraaie cilindrische gaten in het gele dolomietgesteente uitgesleten. Tom Bourke had hier geluk en vond goudklompjes die door de rivier waren meegevoerd, vandaar de naam Bourke's Luck.
Na een rondje rond de Potholes zijn we over een erg bumpy road doorgereden naar de 3 rondavels. Dit is een fraai uitkijkpunt over de Blyde River Canyon met daarin 3 imposante rotsformaties die erg veel weg hebben van de Afrikaanse ronde hutten.
Na een korte stop bij de rondavels zijn we weer de weg op gegaan in een poging om voor het donker op het kamp aan te komen. Helaas had Raymond onderweg het bord met 60 gemist en werd met 80 km/uur geflitst en staande gehouden door de politie. Dit was wel even spannend aangezien niemand anders Molly kan besturen, maar gelukkig bleef het bij een boete. Het zure van het hele verhaal is dat een paar meter verderop weer 100 gereden mocht worden...
Uiteindelijk werd het tegen 6 uur donker en kwamen we rond kwart over 7 in Andy's Camp aan dat gelegen is in het privé reservaat Balule. De beheerder van dit kamp heet Joostie en is een erg leuke filosofische man. Hij is heel erg gepassioneerd voor zijn werk, wat mooie verhalen oplevert waar je over na gaat denken.
De groep is in 4 teams verdeeld die iedere dag een taak hebben, een soort corvee zeg maar. Het lijkt wel scoutingkamp! Onze groep moest gisteren eigenlijk helpen met koken, maar gisteren en vandaag hoeven we niets van de corvee te doen, dus zijn we waarschijnlijk morgen de sjaak. De rest van de taken zijn, afwassen, Molly vegen en het klaarzetten van het kamp (stoeltjes en tafels als we gaan eten onderweg)
We konden dus meteen op ontdekkingstocht naar onze tent om de spullen weg te zetten. Het kamp ligt in een gebied dat in open verbinding staat met het Kruger Park. Dat betekent dus dat je onderweg naar je tent zomaar oog in oog kan komen te staan met een leeuw, een olifant of een ander dier dat je niet zomaar tegen wil komen. De waarschuwing die we hiervoor meekregen is: niet wegrennen! Stop, blij rustig staan, wen aan elkaar en hoop dat het beest dat je tegenkomt omdraait en wegloopt. Op dat moment kun je zelf ook RUSTIG weglopen. Als je gaat rennen denkt het dier dat je een prooi bent en zal gegarandeerd achter je aankomen. De volgende waarschuwing was: rol 's ochtends je slaapzak op, doe je tassen dicht en controleer je schoenen. Je wil namelijk niet in aanraking komen met een schorpioen. 2 van de 3 soorten kunnen een mens doden en anders doet het gegarandeerd pijn voor 3 dagen. De laatste tip was om de ritsen van de tent met de haak vast te maken en de deur naar de en suite badkamer dicht te doen. Er zitten namelijk veel aapjes in de bomen rond de tenten en vinden het erg leuk om spullen weg te halen. Door goed naar mensen te kijken weten ze inmiddels hoe een rits werkt, dus dat houdt ze niet meer tegen. Dit is de enige vorm van 'criminaliteit' die ze hier hebben.
Rond 8 uur verzamelden we weer voor een drankje om rond half 9 aan tafel te gaan. Het menu bestond uit: pap (van maiszetmeel), saus, beef wors, kotelet en saté van de braai en heerlijke sla. Daarna hebben we met een paar man nog een drankje gedronken rond het kampvuur en ben ik na een heerlijke douche tegen half 11 m'n luxe bedje in gestapt. Het is echt een hele gave combinatie om een bed en een douche te hebben in een tent met je eigen balkonnetje. We hebben de buitenste flappen van de tent de hele nacht open gelaten zodat je alle geluiden goed hoort, wat het extra spannend maakt. Toen we naar bed gingen was het nog erg zwoel, dus was ik alleen in m'n lakenzak gaan liggen. Echter toen ik rond 5 uur wakker werd van de vogeltjes was het door de wind toch behoorlijk afgekoeld... Maarja, om half 6 ging de wekker weer, dus was het niet echt de moeite meer om de slaapzak nog uit te rollen.
Vanmorgen kregen we om 6 uur koffie of thee met een hele harde soort koek die je moest soppen. Om half 7 vertrokken we namelijk op een game walk van ongeveer 3,5 uur.
Voordat we echt vertrokken kregen we nogmaals de instructie nooit te gaan rennen. Vervolgens moesten we ons heel bewust worden van al onze zintuigen, namelijk eerst goed rondkijken, vervolgens horen, ruiken, voelen en proeven. Dit alles om stil te staan bij de natuur.
Onderweg hebben Raymond een Joostie veel verteld over de verschillende soorten planten, bomen en kruiden zoals wilde salie, de holy marula tree en een of ander blad met heel veel tanine waardoor de dieren dit niet willen eten. We also talked about shit a lot! Je hebt clean shit en dirty shit. Alles wat vlees eet, heeft dirty shit. Er zitten veel bacteriën en paracieten in om te kunnen verteren. Onderweg zijn we de prestaties van een hyena en een luipaard tegengekomen. De clean shit, zoals van zebra, olifant en giraffe,  hebben we uitgebreid bestudeerd en met de keutels van impala's hebben we zelfs een impala-poep-spuug-wedstrijd gehouden die ik samen met Gary uit Australië gewonnen heb. Haha, ben benieuwd naar mijn prijs vanavond...
Tevens zijn we nog een cobra tegen het lijf gelopen (hoewel ik m niet heb gezien helaas) en hebben we een vrij zeldzame Afrikaanse rainfrog gezien.
Joostie had nog wel een filosofische opmerking: je neemt 1 ding uit het park mee, dat is de herinnering, maar je laat ook iets achter en dat zijn je voetstappen.
De grenzen van de privé reservaten met Kruger Park zijn tegenwoordig open. De reden hiervoor is het 'probleem' met de olifanten. Er zijn er te veel en het migratiegebied moest groter gemaakt worden. Dit is echter maar een korte termijn oplossing en ze zijn nu in discussie om geselecteerd olifanten te doden of in ieder geval te steriliseren. Omdat olifanten rouwen zouden troepen dan volledig uitgeroeid moeten worden en de personen die belast zijn met het doden van de dieren krijgen psychiatrische begeleiding omdat het zo ingrijpend is.
Toen we terugkwamen hebben we een heerlijke brunch gehad waarna David, Barry en ik nog even in het zwembad gelegen hebben. We hebben de stofzuiger in het zwembad de naam Jaques gegeven, afgeleid van de garnaal uit de film finding Nemo. Deze Jacques is een echte lean mean cleaning machine, want hij ging gewoon door, ook al stond je in de weg. Wij riepen dus steeds: Jacques, stop cleaning! Maar hij luisterde niet echt...
Het is een bewolkte dag vandaag met vrij veel wind. Dit is prettig omdat het dan voor mij een aangename temperatuur blijft, maar het nadeel is, dat het dan rustig blijft met dieren bij de drinkplaats. Dit gaf mij wel even mooi tijd om dit verslag te schrijven en dan ga ik nu maar weer eens kijken of er al iets te zien valt en vertrekken we zo weer op onze 4x4 gamedrive. Hope lijk zien we de big 5! Of ten minste een deel daarvan...

• 22 September 2011 - 18:10

Carla: