Eerste kennismaking - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu Eerste kennismaking - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu

Eerste kennismaking

Door: lindanuiten

Blijf op de hoogte en volg Linda

12 September 2011 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Op dit moment is het 17.15 uur en zitten we lekker met een drankje op het balkon van onze lodge in Johannesburg. De vlucht is gisteren goed en redelijk snel voorbij gegaan. We hadden voldoende films om te kijken en het eten was erg goed te doen voor vliegtuigvoer. Het heeft ons aan niets ontbroken! Zoals gepland zijn we rond half 10 geland en toen we de tassen hadden zijn we op zoek gegaan naar de chauffeur van de reisorganisatie. Toen we hem gevonden hadden, kwamen we er achter dat er op onze vlucht nog 2 koppels van ons reisgezelschap zaten, namelijk een nederlands en een Duits koppel van ongeveer onze leeftijd. Omdat er bij de accommodatie niemand was om ons op te vangen, kregen we de sleutel van onze chauffeur en zijn we heerlijk gaan slapen.
Na een lekker ontbijtje met ei, toast, kaas en fruit hebben we met z'n 6en een afspraak gemaakt voor een dagexcursie naar Pretoria, de administratieve hoofdstad van Zuid-Afrika. Officieel draagt de stad sinds april 2005 de naam Tshwane, wat in de taal van het Sothovolk "wij zijn gelijk" betekent, echter is de naam Pretoria nog steeds bekend.
Na ongeveer 3 kwartier rijden zijn we eerst naar het voortrekkersmonument gegaan. Dit in 1949 gebouwde monument herinnert aan de Grote Trek van de boeren in de jaren 30 van de 19e eeuw en natuurlijk aan de belangrijkste veldslag van de boeren, die de Zoeloes op 16 december 1838 vernietigend versloegen. Door een kleine nis in het dak valt ieder jaar op 16 december om 12.00 uur, een zonnestraal op de inscriptie op het altaar: 'ons vir jou, Suid Afrika'.
Daarna zijn we naar het Kruger House Museum gereden. In Church Street staat het huis waarin Paul Kruger en zijn vrouw 17 jaar gewoond hebben. Er is nauwelijks iets veranderd en er zijn dan ook veel persoonlijke voorwerpen van Kruger te vinden.
Vervolgens zijn we gestopt op Church Square. Aan dit plein, in het hart van de stad, zijn diverse indrukwekkende gebouwen te zien, zoals het Parlement, de vroegere raadsaal, het Paleis van Justitie en de oude Staatsbank met Muntgebouw. Tevens staat er midden op het plein een bronzen standbeeld van oud president Paul Kruger.
 Tot slot zijn we nog gestopt bij de in een halve cirkel gebouwde Union Buildings, waarin zich de kantoren van de president en de ministeries bevinden. Tevens hadden we hier een mooi uitzicht over de stad.
Inmiddels was het al 3 uur geweest en hadden we dus behoorlijke honger. De lunch die we uiteindelijk tegen 4'en aten was dus meer dan welkom. Voor 5 uur moesten we ook doorgeven wat we wilden eten als diner en hebben we allebei voor de kusje kebab gekozen. Om 7 uur wordt het diner geserveerd en ontmoeten we de rest van de groep, waarna we om 8 uur de briefing zullen krijgen. Spannend!

Hier zijn we nog even... Het eten was weer heerlijk (frietjes een beetje zout, maar ach), de groep bestaat uit 4 Nederlanders, 2 Fransen,  2 Australiërs en 7 Duitsers en hoewel niet iedereen even goed Engels spreekt lijkt het helemaal goed te komen. De gids heet Raimond en is een erg energieke, grappige kerel. Daar zullen we veel van gaan horen denk ik.  Na de nodige instructies hebben we kennis gemaakt met Molly... Het is een truck en geen bus! De regels zijn uitgelegd en nu snel gaan slapen want om 5.30 uur zullen we gewekt gaan worden zodat we om 6.30 uur sharp kunnen vertrekken.
Weltrusten!

P.S: we zullen waarschijnlijk pas over een kleine week weer internet hebben, dus we zullen verslag bijhouden en zodra het kan alles in 1 keer online gooien.
:SMS update:: 15 september 2011 :
Hallo allemaal. Update! We zitten nu in de truck op weg naar hazyview. Gisteren al aardig wat wilde dieren gezien waaronder olifant en leeuw. Zojuist giraffen gezien en zelfs een buffel geaaid! Morgen kruger dus hopenlijk kunnen we big 5 compleet maken. X barry en nr 1 shit spitter linda

:SMS update:: 17 september 2011 :
We hebben inmiddels de olifant, leeuw, buffel en zojuist de neushoorn gezien. Nu nog een luipaard en de big 5 is compleet! We are on a mission!

:SMS update:: 17 september 2011 :
Zojuist per toeval ge-partycrashed bij een traditionele zwazi bruiloft. Geweldig om mee te maken!

• 12 September 2011 - 20:42

Anne-Marieke:

Hoi! Als de rest van de reis net zo gaat als de 1e dag klinkt t veel belovend!!! Ben erg benieuwd naar t volgende verslag maar zoals ik t al las moet ik daar nog even op wachten
    Groetjes en geniet er van!

• 12 September 2011 - 22:17

Tante Gerda:

Heel leuk om dit verslag al zo snel te kunnen lezen, wat een kennismaking met deze stad!! geweldig. We zullen geduldig het volgende verslag afwachten. Wij zijn dan ook erg nieuwsgierig. Geniet ,en tot de volgende keer, De tantes Gerda en Lenie

• 13 September 2011 - 07:59

Cees En Anita:

Hoi,
    Wat een goed begin. Leuk om dit verslag te lezen.Kijk uit naar het volgende.
    Veel plezier.

Gr,
    Cees en Anita

• 13 September 2011 - 09:07

De Vroegopjes:

Ontzettend leuk om jullie verslag te kunnen lezen en zo bij te kunnen houden hoe het jullie vergaat! We kijken alweer uit naar de volgende. Heel veel plezier, maar dat gaat zo te lezen vast helemaal goed komen. En na deze weken spreken jullie waarschijnlijk beter Frans dan wij met die 2 Fransen reisgenoten! Groetjes Michael, Simone en Mika

• 13 September 2011 - 11:01

Paulien:

Wow Lin en Barry, dat is nog eens een begin! En een truck in plaats van een bus?! Ben benieuwd hoe dat er uit ziet! Geniet! Liefs

• 13 September 2011 - 12:23

Caroline:

Klinkt allemaal erg goed en als een goed begin van een prachtige reis. We lezen en leven met jullie mee!
    Geniet ervan!

• 13 September 2011 - 13:02

Anneke:

Na een paar keer proberen is het toch gelukt om contact te krijgen met jullie.
    Ik zal zeker kijken op de site. Fijne vakantie.
    Wacht volgende verslagen af.Ome Toon en Tante Annie.

• 14 September 2011 - 07:46

Carla:

Nou linda je klinkt als een echte gids. Copy paste uit de reisgids?? HAHA!

Klinkt allemaal geweldig moet ik zeggen. Goed te horen dat het tot nu toe redelijk klikt met de groep.

Heel veel plezier komende week. Ik las gisteren toevallig een stukje dat je geen felle kleren moet aantrekken als je wilde dieren gaat spotten. (even een gratis tip tussendoor).

Tot over een weekje (op internet) en 2 weekjes thuis!

• 14 September 2011 - 17:49

Hans:

hoi hoi
    dat ziet er allemaal veel belovend uit, ik ben benieuwd wanneer jullie weer online zijn. tot gauw!!

• 15 September 2011 - 12:13

Gea:

Leuk leuk!! ik hou jullie in de gaten!

• 16 September 2011 - 13:07

Tante Gerda:

Namens... Mama en Papa deze reactie.
    Hoi, Hoi.Lieve Kindjes.
    Wij horen het allemaal Via.Via. maar wat ik allemaal al gelezen heb is wel
    geweldig.. IK (Mama) zou er ook best wel bij willen zijn. Maak veel Foto.s
    dan kunnen wij later ook mee genieten..Veel reis plezier nog ,en wij kijken uit naar de volgende reis ---berichten Bai.Bai xxxOns Pa en Mama..

• 16 September 2011 - 15:19

Ome Hans Tante Joke:

hallo barry en linda we volgen jullie op de mail en kijken al weer uit naar het volgende verslag mooie reis verder tot lezens
    groetjes .

• 17 September 2011 - 09:39

Nicole:

Hoe bedoel je een buffel GEAAID?!! Ieiek!

• 19 September 2011 - 11:33

Carla:

Hebben jullie ook lekker meegedanst?
    Echte bikkels daar hoor in afrika. Van me a me nooit niet dat ik lopend door Kruger park zou gaan.
    Een derde van de vakantie zit er al op. Geniet er nog van!

• 19 September 2011 - 14:20

Familie Goutziers:

Hallo luitjes,

Wel leuk dat jullie speciaal voor onze bruiloft thuis zijn gebleven. En nu al die avonturen beleven...Helemaal super, ben jaloers op jullie!
    Wij moeten het doen met een honeymoon naar Assen haha.
    Maar goed, kan niet wachten totdat er nog meer avonturen te lezen zijn! Have fun en geniet ervan...groetjes Daniël en Sabine

• 20 September 2011 - 13:13

Pa En Ma Machielsen:

hoi linda en barry
    heerlijk op mijn gemak alles zitten lezenwat hebben jullie een geweldige reis. geniet er van. we kijken er naar er naar uit ,om al die mooie foto,s te zien .liefs pa en ma

• 20 September 2011 - 13:13

Pa En Ma Machielsen: