Extreme sports - Reisverslag uit Fouriesburg, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu Extreme sports - Reisverslag uit Fouriesburg, Zuid-Afrika van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu

Extreme sports

Door: lindanuiten

Blijf op de hoogte en volg Linda

22 September 2011 | Zuid-Afrika, Fouriesburg

22 september (donderdag)

Om 8 uur stond er weer een heerlijk ontbijt voor ons klaar. Degenen die dit wilden konden het eerste stuk naar beneden gaan lopen en dan zou je onderweg door de 4x4 worden opgepikt. Barry en ik hebben een flinke fooi achtergelaten bij deze geweldige mensen en zijn toen samen met Alex, David, Max en Petra gaan lopen. Onderweg stond er een kudde koeien met hoorns op de pad en Alex, Barry en ik vonden dit maar niks. Max en Petra waren ervan overtuigd dat deze beesten niets zouden doen en toen zijn we toch maar stoer doorgelopen. We waren al een behoorlijk eind op weg toen de 4x4 ons inhaalde en het laatste stuk op weg naar Molly zijn we vervolgens meegereden.
Na de overstap zijn we over de Oliviershoek Pas, langs de Sterkfontein Dam gereden. Hier wordt water uit het Thukela-bekken in KwaZulu-Natal over het Grote Randgebergte naar het Hoogveld gepompt om in de waterbehoefte van Gauteng te voorzien. Het stuwmeer beslaat, als het vol is, 7000 ha.
Vervolgens zijn we door het Golden Gate National Park gereden. Dit 11.630 ha grote landschapspark dankt zijn naam aan de kleur van de immense zandstenen kliffen, als gevolg van de schijnende zon. Het park is in 1963 gesticht ter bescherming van de geologie omdat er veel zandsteen werd gebruikt in de bouw. Hoewel het met name rotsen te zien waren vond ik het jammer dat we erg snel door het park gereden zijn, maarja, er waren er een aantal die heel nodig naar het toilet moesten.
Onze volgende bestemming was het kleine kunstdorpje Clarens, waar we de hele middag vrij te besteden hadden. Gisterenavond moesten we doorgeven of we eventueel 1 van de optionele excursies wilden doen die hier mogelijk zijn, zoals raften, paintballen of boogschieten. Barry en ik hadden ons samen met Max opgegeven voor een uur quadbiken. Het duurde eventjes voordat ik het schakelen doorhad en het gevoel van de gas gevonden had, maar na een tijdje ging het helemaal prima! we zijn door een soort Township gereden en vervolgens een heuvel op. Hier kregen we een flesje water voor het stof en konden we een paar mooie foto's maken. Op een open vlakte konden er de gas even flink open strekken en tot slot gingen we nog een rondje over een helling. Ik had het nog nooit gedaan, maar het was weer een leuke ervaring erbij!
Inmiddels hadden we weer wel een beetje trek gekregen en zijn we het dorp in gegaan. Toen we een paar mensen van onze groep tegen kwamen zeiden ze ons dat er niet heel veel te beleven was en dat we waarschijnlijk een uurtje eerder dan gepland zouden vertrekken. We hebben op ons gemak een salade gelucht (is eens wat anders dan stikkie brood) en hebben nog even rondgekeken. Toen iedereen om 4 uur terug bij de truck was zijn we doorgereden naar ons verblijf voor deze nacht. In het programma stond dat we in Ladybrand zouden overnachten, maar Drifters was hier niet tevreden over de service en zijn sinds kort overgestapt naar een hotel in Fouriesburg. Het was een schattig, authentiek aandoend verblijf en wij hadden deze keer een bad bij onze kamer!
In het barretje stond een pooltafel waar we met een paar man een paar potjes gespeeld hebben voordat we konden eten. De drankjes waren hier niet echt duur. Richard had op een gegeven moment een baco en een pilsje gehaald voor 30 rand, wat net iets minder is dan 3 euro. Het is jammer dat morgen om 5 uur de wekker gaat, anders was het nog eens goedkoop zat worden!
Het eten bestond vandaag uit een buffetje met allerlei lekkere dingen. Ik had gehoopt nog wat af te vallen deze vakantie, maar ik vrees ervoor.
Zo'n vakantie hakt er wel behoorlijk in. Iedereen was alweer helemaal afgepeigerd en rond 8 uur verhuisde iedereen weer richting de kamers. Nadat Barry in de douche was geweest heb ik een lekker uitgebreid bad genomen, waarna ik om 21.15 uur ook in bed gestapt ben. Morgen moeten we weer vroeg uit de veren.

• 27 September 2011 - 19:06

Carla:

De kaart is vandaag aangekomen (27/9), ook Lara vond het leuk om de kaart te lezen