Zondag is redelijk rustdag - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu Zondag is redelijk rustdag - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu

Zondag is redelijk rustdag

Door: linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

28 Mei 2017 | Canada, Jasper Park Lodge

Om een of andere reden hebben we alweer allebei niet heel goed geslapen. Wellicht waren we allebei te druk met het verwerken van alle indrukken. Wie zal het zeggen. We hadden de wekker op 7.00 uur gezet, maar door de slechte nacht hadden we best een beetje moeitd om eruit te komen. Uiteindelijk zijn we toch nog netjes iets na 8.00 uur vertrokken.
We hebben eerst in Jasper de tank nog maar eens volgegooid. De brandstof is in Alberta best een stukje goedkoper dan in BC ivm het verschil in tax. Heel Canada heeft een landelijke tax van 5% en daarbovenop heeft iedere staat nog zn eigen tax. Voor BC is dit 7% erbovenop, terwijl Alberta enkel de landelijke tax aanhoudt. Op een tankbeurt van 112 liter kan het toch wel wat centen schelen om dit nog snel voor de staatsgrens te doen. We benne en blijve Hollanders natuurlijk! Bij de bezinepomp kwamen we de gids die we ook bij Moose Lake hadden gezien weer tegen en hij ging met zn groep dezelfde kant op als wij. We zijn dus benieuwd hoe vaak we ze nog tegen zullen komen ;)
Met de volle tank zijn we aan een vrij lange rit begonnen van ca 325 km. De volgende camping voor de komende 2 nachten is gereserveerd, dus we kunnen er op ons gemak de hele dag over doen als we willen.
Onderweg zagen we wederom veel elks (het wordt bijna gewoon) en op de weg naar onze eerste stop hebben we ook nog een kariboe gezien denken we. Het was iig een groot hertachtige met een gewei deze keer, maar we vinden het wat moeilijk om alles uit elkaar te houden.
Vervolgens passeerden we weer de staatsgrens en daarmee de time zone, waardoor we er ineens een uur extra bijkregen vandaag. Hadden we toch de "schade" van vanmorgen weer een beetje ingehaald ;)
Het geluk was met ons deze trip want net na de time zone change stonden er weer veel auto's aan de kant van de weg en deze keer voor een echte Grizzly beer!! Deze wilden we nog heel erg graag aan het lijstje toevoegen en dat was bij deze dus gelukt. Helemaal blij!!
Hij liep op zn gemak te grazen en ging er soms zelfs bij zitten of bij liggen en keek een beetje in het rond. Prachtig!
Even verderop zagen we ook weer een zwarte moeder beer en deze keer met 2 welpjes. Het blijft mooi om te zien. Toen we naar deze beren stonden te kijken kwamen we wéér die Nederlandse gids tegen. Hij zei nog dat dit wel een wat linke situatie was, zó dichtbij een moeder met 2 jongen, maar hij ging toch zelf ook zn camera halen. Het was steeds wel erg spannend als de moeder in beweging kwam, maar toch hebben we er weer voldoende foto's van kunnen maken.
Onze eerste bezienswaardigheid van vandaag was Mount Robson dat in het gelijknamige Provincial Park gelegen is. Het Provincial Park grenst aan Jasper National Park en is het op 1 na oudste park van BC. Mount Robson is met zijn 3954 meter de hoogste piek van de Canadese Rocky Mountains. Wij hadden eigenlijk gedacht om met een kabelbaan naar de top van deze berg te kunnen, maar daar hadden we ons in vergist...
We hadden in Jasper met een kabelbaan een berg op kunnen gaan met uitzicht op Mount Robson... oepsie... foutje...
Het was helaas te ver om weer terug te rijden, dus hebben we Mount Robson, maar vanaf het bezoekerscentrum bewonderd.
Vlakbij dit bezoekerscentrum woedde al ruim een week een bosbrand die ze met man en macht aan het blussen waren. Wij hebben de echte brand niet gezien, maar wel een blushelicopter zien vliegen. De kant waar wij langs reden was de schade wel te zien, maar de brand was inmiddels de berg over en woedde nog aan de andere kant. Hoewel ze er al een week mee bezig waren met zo'n 100 manschappen tegelijk werd het wel als "onder controle" ervaren.
Na Mount Robson hebben we de Rearguard Falls nog bezocht. Deze watervallen zijn laag en breed en het water van de Fraser-rivier stroomt er snel. In de herfst heb je hier kans om zwemmende Chinook-zalmen te zien, die terugkeren naar hun geboorterivier.
We hadden nog een flinke afstand te gaan, dus we gingen snel weer verder. Het landschap en daarmee de uitzichten veranderden snel. Ik denk dat de Rockies qua omgeving ons het meeste aanspreekt, maar elke streek heeft zn charme.
Ergens tussen de plaatsen Valemount en Blue River zag Cedric een beer langs de weg lopen, maar we reden zo'n 90 km/uur, dus dan trap je met een camper niet zomaar het rempedaal onderin. Een stukje verderop zijn we omgedraaid en terug gereden, maar helaas hebben we m niet meer terug kunnen vinden.
Rond 14.00 uur kwamen we aan in Clearwater van waaruit we morgen Wells Gray Provincial Park willen gaan bezoeken. We hebben bij het bezoekerscentrum wat informatie opgedaan en besloten maar lekker door te rijden naar de camping. In Nederland heerst een hittegolf, maar ook hier liep de temperatuur vanmiddag op naar 30 a 32 graden en dus vonden we het te warm om nog iets te ondernemen. Onze camping ligt aan het Dutch Lake, dus we hebben onze badkleding aangetrokken en hebben de rest van de middag rustig aan gedaan.
We hadden deze camping eigenlijk voor 2 nachten gereserveerd, maar ondanks dat het een prachtige camping is, hebben we toch besloten om de komende nacht een meer basic camping op te zoeken in het Wells Gray Provincial Park.
De camping heeft een restaurant "The painted Turtle" genaamd (vernoemd naar de vele painted turtles die in het meer schijnen te zitten) en daar hebben we vanavond heerlijk gegeten. Een perfecte afsluiting, van weer een mooie dag.

• 29 Mei 2017 - 12:14

Anton :

Je hebt toch eigenlijk je beroep gemist....je had beter schrijfster kunnen worden. Je weet iedereen zo te boeien met je mooie verhalen en belevenissen. Een lust om te lezen. Veel reisplezier nog samen!

• 29 Mei 2017 - 14:16

Mama:

Het is wel bizar om te lezen dat je een paar dagen geleden de kachel nog op moest stoken om het 20 graden te laten worden, en dat je nu kunt gaan zwemmen met zo`n 30 graden!!
    En het is ook geweldig dat je nu zoveel wilde dieren hebt gezien. xxx mama.

• 29 Mei 2017 - 15:46

Tante Gerda/Tante Lenie:

Hallo hier zijn we weer ..,,,ook wij genieten weer van jullie reisverslagen... Wij sluiten ons helemaal aan van de reacties van Anton en Mama...en van je mooie schrijfkunst...Liefs Tante Gerda