niet yolo, maar Yoho (="verwondering") - Reisverslag uit Field, Canada van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu niet yolo, maar Yoho (="verwondering") - Reisverslag uit Field, Canada van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu

niet yolo, maar Yoho (="verwondering")

Door: linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

23 Mei 2017 | Canada, Field

Vandaag waren we al om 7 uur op pad, want we hadden een drukke planning. Onze volgende campground in Field, BC was op first come, first serve basis en konden we dus niet reserveren. Hier wilden we dan ook niet al te laat aankomen, maar we hadden ook bedacht onderweg nog wel wat moois tegen te komen waar we waarschijnlijk zouden willen stoppen. Ofwel... vroeg uit de veren!
Onze eerste stop was de skunk Cabbage Trail. Dit is een 1,2 km lange trail en loopt over een moeras waar veel vogels, bevers en muskusratten leven. Vogels hebben we meer dan maar zat gezien en gehoord. We hebben ook iets in het water zien zwemmen, maar zijn niet zeker of het een bever of een muskusrat is geweest. Tevens zijn we er van overtuigd dat we berenpoep op de pad hebben gezien. We weten niet zeker of dat het ook was, maar wij vinden van wel. Onze eerste aanwijzing op onze berenjacht ;) De trial dankt zijn naam aan de grote hoeveelheid stinkdierkool die er groeit (skunk cabbage). Deze plant verspreidt tijdens de bloeiperiode een onaangename geur. Gelukkig hebben wij dit niet geroken.
Even verderop hebben we ook nog de Giant Ceders trial gelopen. Dit is een boardwalk van slechts 500 meter en voert je door een regenwoud met gigantische cederbomen van meer dan 500 jaaroud. Zeeeer indrukwekkend en je voelt je heel nietig als je er tussendoor loopt. Zelfs een dode cederboom kan nog 125 jaar blijven staan.
Onze route vervolgde door het Glacier National Park. Glacier is het 2e oudste nationale park van Canada en stast geheel in het teken van gletsjers. 400 gletsjers geven het landschap vorm en voeden de verschillende kristalheldere meren. De ruige bergen en het warme, vochtige klimaat vormen een perfecte leefomgeving voor zeldzame dieren, waaronder de berggeit, grizzlybeer en bergkariboe. Mede omdat we geen tijd hadden om hier te stoppen en te wandelen, hebben we helaas geen van alle gezien, maar we hebben wel 40 km lang genoten van de prachtige steile bergen en smalle valleien van de Columbia Mountains met als hoogtepunt de Rogers Pass.
Tijdens deze tocht zijn we ook de grens van de time zone change gepasseerd en zo is het ineens een uur later. Dat is balen.... maar ach... dat halen we later in de reis ook weer een keer in ;)
Aangekomen op de Kicking Horse campground in Field hebben we eerst een plekje uitgexocht zo dicht mogelijk aan de rivier. Wat een mooie campground. Basic, maar wel zoals wij het graag zien. Een echte natuur camping. En inclusief stookton+rooster! Dat werd 's avonds BBQ'en! Er was geen stafbezetting en dus konden we zelf een plaats uitkiezen, geld in een envelop doen en in de box gooien. Alles in goed vertrouwen. Mooi dat het zo kan.
Hierna wilden we eigenlijk naar de Takkakaw Falls gaan kijken, maar helaas was de weg er naartoe nog afgesloten. De Takkakaw Fall is met zn 254 meter de 2e hoogste waterval van Canada. Hierna stroomt het water de Yoho-vallei in. Onderaan de vallei komen de Yoho River en de Kicking Horse River bij elkaar in de Meeting of the Waters. Deze konden we gelukkig wel bereiken en dit was een schitterend gezicht. Wat een natuurgeweld komt hier bij elkaar.
Daarna zijn we verder upstream gegaan naar de Natural Bridge. Dit is een imposante steenformatie in de Kicking Horse rivier. Het stromende water heeft een gat in de rotsen geslepen, waardoor er een brug over het stromende water is gevormd. Heel bijzonder.
Tot slot hebben we het Emerald Lake bezocht. Het meer is geliefd vanwege het heldere water, het mooie omringende landschap en de vele recreatiemogelijkheden. Nadat we van het mooie uitzicht en een ijsje hebben genoten hebben we een wandeling rond het meer gemaakt. Dit zou een ronde van iets meer dan 5 km moeten zijn, maar naar ons idee was het langer dan dat. Het was flink warm, maar ondanks dat moesten we over een behoorlijke plak ijs heen die door een lawine van de berg af was komen zetten.
Terug op de camping was het BBQ time! Lekker een paar stukjes vlees, garnaaltjes in boursin en salade. Gewoonweg genieten. Het vlees is echt van super goede kwaliteit. Of het nu lekkerder smaakt omdat we in de buitenlucht zitten of niet, dat maakt niet uit. Het was een koningsmaal.
Nadat we klaar waren met eten begon het steeds harder te waaien en leek het weer om te slaan. Dit was blijkbaar ook voorspeld en werd dus werkelijkheid. Eerst wat regen en zelfs wat onweer waardoor de temperatuur ook flink daalde. Ofwel... tijd om naar bed te gaan.