snow, wind and fire - Reisverslag uit Banff, Canada van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu snow, wind and fire - Reisverslag uit Banff, Canada van Linda Nuiten - WaarBenJij.nu

snow, wind and fire

Door: linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

24 Mei 2017 | Canada, Banff

Afgelopen nacht hebben we allebei wat onrustig geslapen. Op de koop toe werden we om 5.00 uur (onze tijd) wakker gebeld door telefoon uit Nederland. We waren te laat met opnemen en belangrijk genoeg was het sowieso niet, maar helaas ben je dan toch weer wakker. Uiteindelijk hadden we op 7.00 uur de wekker en zijn we om 8.00 uur een beetje brak op pad gegaan naar Lake Louise. We hadden gelezen dat het ivm grote druktes het beste was om er voor 10.00 uur te zijn dus dat ging ons ruim lukken.
Het weer was een reuze verschil met gisteren. Het was ontzettend koud en veel wind. Onderweg begon er zelfs natte sneeuw te vallen!
De naam Lake Louise wordt voor zowel de plaats als het meer gebruikt. Lake Louise is een vernoeming naar prinses Louise Caroline Alberta, het 6e kind van koningin Victoria van het Verenigd Koninkrijk. Ook de provincie Alberta ontleent zijn naam aan de prinses. Het schitterende Lake Louise ligt ingeklemd tussen de bergen en is het beroemdste meer in de Canadese Rocky Mountains. Het heeft dan ook niet voor niets de bijnaam "the Jewel of the Rockies". Het meer heeft een oppervlakte van ongeveer 1 km2 en wordt gevoed door het smeltwater van 6 gletsjers. Aan de oostelijke oever ligt het kasteelachtige Fairmont Chateau Hotel. Het meer was op ditmoment nog grotendeels bevroren, maar toch is het inderdaad een juweeltje. Hoewel wij toch echt erg op tijd waren vonden we het al drukker dan verwacht en volgens de parkeerwacht zou het in de loop van de dag nog veel drukker worden. We wildn graag een foto van ons samen dus in ons beste Engels aan een stdl gevraagd om een foto te maken, bleken het achteraf mensen uit Tilburg te zijn. Erg grappig hoe klein de wereld soms toch is.
Na Lake Louise zijn we doorbereden naar Morsine Lake. We hadden geluk, want deze was net sinds gisteren toegankelijk gemaakt. Moraine Lake is een gletsjermeer en wordt omschreven als een fotogenieke bezienswaardigheid. Ook dit meer was nog grotendeels bevroren en er waaide een harde ijzige wind. We hebben dus snel wat foto's geschoten en zijn snel de camper weer ingedoken met de kachel op standje 20.
Het gebied rond het Moraine Lake heet de "Valley of Ten Peaks" en het uitzicht wordt ook wel "Twenty Dollar View" genoemd, aangezien dit uitzicht lange tijd op het Canadese 20 dollarbiljet stond.
Hier hebben wij dus niet heel lang van genoten en zijn snel doorgereden naar Banff.
Onderweg begon het steeds harder te sneeuwen en vlak bij de campground die we uit hadden gezocht stonden een elk met een jong en nog 2 elks.
De betreffende campground heet Two Jack Lakeside en we hadden geluk! Voor onze nacht was het al wel open, maar nog nirt te reserveren. Reserveren kon wel vanaf de volgende nacht en dan zat het ook al meteen de hele zomer vol. Eerst kregen we een plek toegewezen, maar toen we een rondje over de campground hadden gereden hebben we om een ander, mooier plekje gevraagd. Dit plek lag recht aan het meer Two Jack en was prachtig.
Hierna zijn we naar Banff village gereden om een broodje te gaan eten en wat boodschappen te doen. Banff is een aardig skidorpje, maar wij hebben niet echt een goede indruk kunnen krijgen van het centrum ivm de steeds heftigere sneeuwval. Terug bij de camper hadden we helaas een prent te pakken. Blijkbaar stonden we op een parkeerplaats waar we met een RV niet mochten staan en dat kostte ons CAN 55.... Het bordje was heeeel erg klein, besneeuwd en er stonden meerdere RV's dus hebben wij niets in de gaten gehad. Dat was dus een goede dag voor de gemeente Banff, want er stonden er nog veel meer. In die zin vinden wij dat ze slecht ingericht zijn op RV's voor zo'n toeristische plaats, want er bleken uiteindelijk maar heel weinig plekkendie wel toegestaan waren voor RV's. Maar goed... het is niet anders... Voor de boodschappen dus nog maar ff langs de City Hall gegaan om de boete te voldoen. Door het hele circus was het uiteindelijk te laat geworden om nog naar Johnsgon Canyon te rijden en het weer was er ook te slecht voor. Daar kijken we dan morgenvroeg nog wel voor.
Om de tijd nog wel wat op te vullen hebben we nog een rondje gereden langs het Fairmont Banff Springs hotel, Bow Falls (een kleine, mooie waterval) en Lake Minnewanka. Lake Minnewanka is het grootste meer in de parkenvan de Canadese Rockies en het is een kunstmatig meer; op de bodem stond vroeger een dorp.
Terug op de campground hebben we lekker warm gedoucht, thee gedronken om op verder op te warmen en na het eten heeft Cedric ondanks de 5 tot 10 cm sneeuw die gevallen was toch nog een vuurtje aangemaakt.
Het meer waar we aan stonden was volledig bedekt met mist, maar later op de avond trok het zicht toch nog op. We waren gewaarschuwd voor wolven in de omgeving en toen we 's avonds in de sneeuw, bij een vuurtje stonden konden we ze van vrij dichtbij horen huilen. Daarna zijn we lekker gaan slapen.